КСТ-пракса. „Ја сам наказа“ (незадовољство изгледом)

*КСТ- Краткорочна Стратешка Tерапија – Ђорђо Нардоне

Ђорђо Нардоне је описао овај случај из своје праксе у књизи „Oltre i limiti della paura“ – (Иза граница страха).

Пре неколико година дошао је на консултацију згодан младић, елегантно обучен с нежним манирима, који је, чим је сео, изјавио да је дошао код мене јер ми је то предложио доктор. Али у ствари, веровао је да му не требам ја, већ добар пластични хирург.

На крају се испоставило да је његов проблем био у томе што не воли себе, већ себе доживљавао као искрено ружног и наказног. Његово лице му је деловало потпуно асиметрично, очи, по његовом мишљењу, нису биле савршено поравнате. Нос је имао два различита профила; осмех је на једној страни био виши, а на другој нижи. Стога је једино решење за њега била пластична хирургија.

Као одговор на ово, питао сам зашто он већ није реализовао такву потребу. Младић је одговорио да је ишао код три различита пластична хирурга који су му радили операције лица, али су резултати за њега били потпуно незадовољавајући. Што је само погоршало његову ситуацију, а не побољшало је.

Тек тада сам открио да је доктор који га је послао мени, заправо пластични хирург, последњи коме је ишао. Био је познат и успешан човек, није имао потребу, као што је вероватно био у претходним случајевима, у што дужем задржавању код себе клиента. Стога је, проценивши психички поремећај код младића, сматрао да неопходна терапијска интервенција не би требало да буде хируршка, већ психолошка.

Као што и следује у таквим случајевима, изјавио сам, уклапајући се потпуно у логику његовог поремећаја, да искрено разумем његову ситуацију, односно осећај „неке наказности“ коју треба обрисати и поново репродуковати. После такве моје изјаве, младић је потпуно променио став и рекао:

«Коначно, постоји неко ко ме разуме. До сада су сви мислили да сам луд, али не разумеју како је када знаш да си тако непријатан и ружан. Не могу да излазим на састанке, избегавам људе , не постоје неке обичне пријатне ситуације… све се мора избегавати… Изолујеш се од свега и свакога.

У ствари, младић је, на основу своје фиксације, дошао до праве изолације од света, јер је, да не би патио од свог непријатног осећања, избегавао све друштвене ситуације, већину времена боравећи код куће, мучећи се својим идејама, стално позивајући центре за пластичну хирургију, у потрази за могућим решењем свог проблема који му доноси толико патње.

Након што сам пажљиво проучио целу ситуацију, рекао сам клијенту да га, наравно, не могу учинити лепим или привлачним, али могу да му помогнем да се смање његове патње само ако ми то дозволи. Одговорио је да би му, с обзиром на његову позицију, наравно, и тако мали циљ био веома користан.

Након добијања таквог пристанка, терапија је почела на следећи начин:

„Верујем да се прво морате помирити са својом реалношћу, а онда обратити пажњу на то да не бежите од свог проблема. Напротив, важно је да га што боље упознате и да се о њему што боље информишете. Хоћу, од данашњег дана па до нашег следећег сусрета, сваког дана, ујутру када се пробудите, и увече пре спавања, да станете испред огледала и почнете неку врсту естетске провере (естетски check-up). Другим речима, желим да проучите своје лице пред огледалом и пронађете све недостатке у њему. Не треба се ограничавати само на оне недостатке које већ тако добро познајете, јер по мом мишљењу, имате и друге које још нисте нашли у довољној мери. Запишите све, шта нађете.“

Запањени клијент је приговорио: „Али зашто желите да пронађем више мана у себи него што сам ти већ показао?“

„Не желим то сада да објашњавам. Желим да о томе разговарамо након што систематичније истражите“, одговорио сам му.

Одмах је узвратио: „Не сумњајте. Сигуран сам да ћу овај задатак врло добро обавити. Сада када сте ми рекли да постоје и други недостатци, бићу још опрезнији.“

Поред овог задатка, додао сам да  смо дужни да дамо свакодневно време за његову „оправдану” патњу. Стога, сваки дан мора да се погрузи у своје „најгоре фантазије“.

На следећој консултацији клијент је изјавио да је задатке који су му додељени извршио буквално, како је и било прописано. Али, они су имали чудан ефекат на њега.

Пре свега, у пола сата најгоре фантазије, после првих дана правог очаја, почео је другачије да реагује. Што се више трудио да свој живот представи што очајније и суморније, све је више увиђао могућности које су му се раније чиниле веома далеким. Такође је приметио унутрашње позитивне реакције и жељу за контактом са другим људима, што је за њега раније било потпуно ново.

Другим речима, пријавио је да током овог задатка не само да није успео да се осећа лоше, већ су му у главу долазиле чак и слике пријатних ситуација у којима бих се могао налазити. И да се због свега тога осећао некако чудно добро.

Што се првог задатка тиче, донео је сноп листова пуних белешки о својим недостацима. Он је заправо додао и низ других мањих недостатака на оне које је раније навео, које у почетку није примећивао, али их је сада открио. Такође је известио да га је овај задатак навео да он раније није одустајао од свог изгледа, али сада сматра да би можда требало да почне да признаје себе као одвратног без могућности поправке. Као последица тога, требало би да почне да се суочава са животом на тој основи, узимајући у обзир то неизбежно ограничење.

Слажући се са таквом перспективом, рекао сам му да ме радују такве његове изјаве и да тако можемо да наставимо са радом на једноставном смањењу његове патње, а никако не промени његовог, нажалост, непријатног изгледа.

Након тога сам започео лечење тако што сам му преписао „најгору фантазију“ уместо полусатног термина у „самици“ до 5 дневних сеанса од по 5 минута, распоређених у интервалима од 3 сата, које треба спроводити где год и са ким год да се младић налазио. Такође сам оставио на снази естетску проверу (check-up), поткрепљујући идеју да ће такав задатак довести до тога да се у одређеним тренуцима фокусира на одустајање од тога како он види сам себе.

Такође сам додао нови задатак:

„Пошто сте тако добро реаговали на моје прве задатке, хоћу да направимо још један корак. Мислим да, да бисте боље почели да прихватате своја ограничења, морате да се навикнете на фрустрацију и нелагодност због одбијања од стране других због вашег изглед.

Другим речима, пошто сте толико одвратни, требало би да се постепено навикнете да се осећате одбаченим од стране других људи, посебно супротног пола. Стога, као што знате, да бисте створили имунитет на одређене отрове, морате постепено узимати мале дозе таквог отрова. У вашем случају, да бисте стекли имунитет против фрустрације одбијања, мораћете да почнете да стварате ситуације у којима можете добити мало одбацивања или одбијања. А онда ћемо постепено повећавати дозу да бисмо се суочили са све више одбијања и одбацивања. На такав начин можете створити физиолошки имунитет на такав стимулус.

Да будем прецизнији, морате, од сада до следећег пута када вас видим, да добијете једно „НЕ“ дневно од неке жене. Очигледно, ово треба да буде минимално „НЕ“ добијено због неке прозбе. На пример, можете питати жену која нема сат: „Колико је сати?“. Или замолите некога ко не пуши за цигарету. Или отићи у продавницу ципела и питати да ли имају кравату. Понављам да ћете морати да добијете малу количину „НЕ“ дневно од неке жене. Као први корак за стицање имунитета од разочарења због одбијања.“

Клијент, гледајући ме са ироничним осмехом, рекао је да сам веома чудан доктор. Да му предлажем заиста веома чудне ствари. Али у целини му се чинило корисним.

Пошто младић, напротив, себе није сматрао веома привлачном и згодном особом, лако му је било да добије „НЕ“. На следећем састанку је рекао:

Морам да кажем да сам се током ове две недеље, први пут после много година, забављао, јер ми је било веома тешко да добијем „НЕ“ јер су људи које сам питао били толико пријатни и доступни да је то заиста невероватно. Онда сам, да будем веран вашем задатку, покушао да повећам број захтева. Углавном сам добијао позитивне одговоре. И само три пута сам добио „НЕ“, а тада их је пратило и извињење. Као да је тим трима женама заиста жао што нису могле позитивно да одговоре на моје молбе.

После такве изјаве замолио сам младића да наведе конкретне примере како бих то боље разумео.

Рекао је да је истог дана након нашег састанка почео да обавља задатак и, напуштајући моју канцеларију, срео две веома лепе младе девојке. Приметивши да немају сат, упитао их је колико је сати. На његово изненађење, обе жене су замолиле да сачека минут, након чега је једна од њих извадила мобилни телефон из торбе и, прочитавши на екрану и љубазно му одговорила.

Изненађен таквим првим ударцем, укрцавши се у воз за повратак у свој град, одлучио је да потражи купе са другом женом која би била на висини задатка. Завиривши у купе воза, пронашао је ону која је била савршена да од ње добије „НЕ“: веома упадљива жена обучена у црну кожу са дугом плавом косом и тамним наочарима за сунце. Сео је поред ње и, прилично неметљиво, замолио је да прочита њене новине. На његово крајње чуђење, дама му је љубазно пружила пружила своје новине. Незадовољан резултатом, наставио је да инсистира, дрско је упитао жену колико има година. Поново га је изненадило што му је, подижући наочаре за сунце и гледајући право у њега, одговорила рекавши му своје године. Истовремено га је замолила да каже свој одговор.

Између њих се развио дуг и пријатан разговор, који се наставио током целог пута.

Када су стигли до клиентовог града, разменили су бројеве телефона, планирајући да се поново сретну.

После оваквих искустава, која су га прилично снажно потресла, момак је рекао да је урадио много тога да би добио „НЕ“, али је било заиста тешко. Једне вечери, тражећи дефинитивно „НЕ“, отишао је чак и у дискотеку, и чим је пронашао најатрактивнију девојку, иступио је и питао да ли може да је понуди пићем. Девојка која је била у свом друштву, широко се осмехујући, устала је и кренула за њим. Након тога, младић је покушао да постави нове услове како би добио „НЕ“. И на крају је успео када ју је питао да ли би хтела да пође са њим да се провозају ноћу заједно колима. Али оно што је за њега било заиста невероватно јесте то што се млада лепа девојка извинила због свог одбијања, рекавши да једноставно не може да напусти пријатеље. То је објаснила чињеницом да су сви стигли њеним колима, али би јој било драго да види са њим још једно вече.

Као резултат тога, покушавајући да добије „НЕ“, клијент је добио много недвосмислених „ДА“. И, пре свега, добио је потврду не своје наказности, не да је другима непријатан, већ управо супротно. То га је највише узнемирило.

На трећој сесији је саопштио да га је све то навело да озбиљно посумња у све своје идеје и да је током „естетског прегледа“ почео да гаји чудна осећања задовољства због свог изгледа. Тако је било и за време „најгоре фантазије“. Колико год се трудио да у својој глави произведе оно најстрашније и лоше, постигао је ефекат појаве задовољства од менталних слика и, посебно, пријатних сусрета са женама.

Као и обично, избегавао сам да претерано позитивно коментаришем оно што се догодило, наводећи да је можда све случајно. Стога је, са моје тачке гледишта, било неопходно наставити. Рекавши то, предложио сам клијенту да се „естетски преглед“ (check-up) сведе на једном дневно, а да се техника „најгора фантазија“ користи само када осети потребу за тим.

Две недеље касније, младић се вратио и, чим је сео, рекао је:

„Прошло је веома добро, у смислу да сам открио да сам дуги низ година био „идиот“!“

На шта сам одговорио: „Објасните конкретније шта то значи?“

Рекао је: „Управо сам схватио да сам све сам намислио. Односно, да заправо нисам тако непријатан као што сам мислио. Ових недеља сам имао много конкретних доказа о томе. Сада сам љут на себе због 80 милиона лира које сам потрошио на пластичне хирурге, зубаре… итд покушавајући да решим проблем који ми није био на лицу већ у глави.“

Сесија је настављена заједничким промишљањем свега што се десило и онога што имамо тренутно. Разговарали смо о томе како на основу нових искустава може да настави свој живот.

Виђали смо се периодично. На нашим састанцима младић је причао о томе како устројава свој живот. То је трајало све док он сам није објавио да му више нисам потребан.

Овај случај је, по мом мишљењу, одличан пример како свако од нас конструише реалност која потом мења свој облик и како добра терапија доводи до тога да особа с проблемом пређе из оне реалности коју је изградила и у којој је страдала, у другу реалност коју сам опет изграђује и којом управља.

Оставите коментар

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.